Kinanen ja Kanerva valmiina Vaakuna-ralliin – autokin pelaa taas


Huumori. Se on rallikuljettaja Tommi Kinasen ja hänen kartturinsa Tuukka Kanervan vahvuus.

Tommi Kinanen on pitänyt vuoden verran taukoa rallin ajamisesta.

– Ei harrastuksia pidä liian vakavasti ottaa. Ei kun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä! Kanerva sanoo.

Kaksikko on perjantaina starttaamassa Vaakuna-ralliin. Viime sunnuntaina Mäntyharjun Moottorikerhon autokunnat testasivat kalustojaan Ala-Ruotimontiellä.

Huumoriakin oli ilmassa mutta myös paljon tuskaisuutta.

– Ajoimme Ristiinassa auton trailerille ja se toimi ihan normaalisti. Nyt kuitenkin tyhjäkäynti on liian korkea, emmekä yhtään tiedä, mistä se johtuu, Kinanen kertoi, kun muu tiimi mietti kuumeisesti, mikä autossa on vikana.

Kinanen osallistuu Vaakuna-ralliin kolmatta kertaa. Nyt autona on kuitenkin ensimmäistä kertaa neliveto Subaru Impreza WRX Sti.

Vaakuna-ralli uudistui tänä vuonna niin, että erikoiskokeet ajetaan vain kertaalleen.

– Parempi niin. Pohja pysyy kaikille parempana, Kinanen toteaa.

Kanerva jatkaa, että paras rallikeli on pieni pakkanen, koska pienillä numeroilla ajaville autokunnille tiet menevät helposti muuten pöperöksi. Kinanen ja Kanerva ajavat Vaakuna-rallia numerolla 130 ja lähtevät matkaan koko joukon toiseksi viimeisenä. Ralliin on ilmoittautunut siis 131 autokuntaa.

Kinanen kertoi odottavansa edessä olevia pätkiä hyvillä mielin.

– Hangastenmaa on tuttua. Sattilantietä odotan erityisesti. Kaveri asuu siellä tien varrella, joten siellä on tullut ajettua, Kinanen sanoo ja toteaa, että ajellessa hän on miettinyt, että tie olisi hyvä rallipätkä.

Sunnuntaina testatessa satoi vettä ja Subarukin oikutteli. Alkuviikosta auto saatiin kuntoon ja kelikin kääntyi toivotulle pakkaselle.

Kaksikko lähtee ralliteille niin sanotusti pimeästi, eli he eivät nuotita reittiä etukäteen. He saavat järjestäjältä tiekirjan reitistä ennen lähtöä.

– Eli ajan omalla silmälläni ja kartturin silmällä. Toisaalta sen puoleen se kahteen kertaan pätkien ajaminen on parempi, koska toisella kerralla vähän jo muistaa paikkoja, Kinanen kertoo.

Ajaessa kuljettaja katsoo lähemmäs ja kartturi kauemmaksi.

– Siinä ei saa paljon pelottaa. Mutta koskaan ei tiedä, mitä nurkan takaa tulee, Kanerva sanoo.

Kinanen ja Kanerva korostavat, että kuski vain ajaa mutta kartturilla on monta hommaa.

– Siinä luetaan tiekirjaa ja tietä sekä pidetään aikakortista huolta. Kyllä siinä kaikenlaista on, Kanerva kertoo.

Kartturin tehtävänä on muun muassa huolehtia, ettei huolto veny, jotta aikatarkastusasemalla ollaan ajoissa.

Keskiviikkona Kinanen kertoo, että auto saatiin kuntoon edellisenä yönä.

– Nyt koputetaan puuta! kuski naurahtaa.

Elina Alanne

 

Kilpailun aikataulu Ristiinan seudulla:

Lauantai 8.2.2020

15.49 EK 6 Löytö 14,99 km, sulkuaika 14.15–20.15

16.16 EK 7 Hangastenmaa 14,99 km, sulkuaika 14.30–20.30

16.39 Huolto 30 min

17.44 EK 8 Vatila 14,99 km, sulkuaika 16.00–22.00