Kestävyysajoa ruohonleikkureilla


Ruohonleikkureilla ajetaan kilpaa monenlaisilla alustoilla. Ristiinan kisassa mennään soramontulla. Lokakuussa Koivakkalassa ajettavassa kisassa tuskin tällaista pölypilveä kuitenkaan nähdään. Kuva: Kari Nikrus

Lokakuussa Koivakkalassa ajetaan ruohonleikkureilla

 

Lokakuussa on pitäjässämme tarjolla aavistuksen harvinaisempaa moottoriurheilua, kun ruohonleikkureiden Le Mans -ajot rantautuvat lokakuussa Ristiinaan. Kaikkiaan viisi osakilpailua sisältävän SM/Baltic Cupin kisasarjan päätöskilpailu ajetaan Koivakkalan soramontun (Koivakkalantien ja Hietasentien risteyksessä) maastoissa lauantaina 20.10.

Kilpailun varsinaisena järjestäjänä toimii Lawn Mower Racing Finland -yhdistys. Paikallisina yhteistyökumppaneina toimivat Nina’s Erikoistaksipalvelut Oy sekä maastoautoilua harrastava Temmitiimi.

– Joskus yli kymmenen vuotta ollut Sipoossa lippumiehenä ja katsoin tätä motor-sportin hienoutta! Ja siitä asti ollu monenlaista touhutessa käyny mielessä että tällainen kisa olisi hieno saada tännekin. Sitten sain nuo Temmitiimin jätkät innostumaan aiheesta niin lähdin tarjoamaan yhteistyötä, kertaa kisojen päätymistä Ristiinaan Mikko Syrjäläinen Nina’s erikoitaksipalveluista.

– Tämä kisa tuli sitten järjestettäväksi vähän aiemmin kuin itse edes kuvittelimme. Alun perin itse ajattelimme että josko 2019 olisi kisat täällä. Sitten kun olin yhteydessä lajin kilpailutoimintaa hoitavaan Patrik Lindahliin, niin hän tokaisikin että tämän vuoden cupin finaalikisalle on vielä järjestäjä auki, että ottakaa se!

Ruohonleikkurien Le Mans -cup on kestävyyslaji, jota ajetaan kahdessa eri luokassa, avoimessa ja vakiossa. Avoimessa luokassa ruohonleikkurin virittely on huomattavasti vapaampaa, mutta sielläkin on tiettyjä rajoituksia, kuten että rungon täytyy olla vakio ja että taka-akselin oltava jäykkä eli taka-akseliin ei saa tehdä jousitusta. Pakollisia toimenpiteitä on leikkuupöydän poistaminen, takavalon asentaminen ja tappokatkaisija, eli järjestelmä, joka sammuttaa koneen, mikäli esimerkiksi kuski putoaa kyydistä. Lisäksi varikkotiimille on omat määräyksensä esimerkiksi sammuttimesta.

– Cupin osakilpailuja ajetaan erilaisilla radoilla. On menty talvella jäällä, asfaltilla ja edellinen kisa oli sänkipellolla. Joka oli rankkasateen myötä mennyt aikamoiseksi mutavelliksi, niin siellä oli kyllä tapahtumia ja katsottavaa! Syrjäläinen nauraa ja näyttää vakuudeksi videokuvaa kisasta, jossa osa kisailijoista joutuu tulemaan varikolle itseään ja ajoneuvoaan putsaamaan…

 

Myös paikallinen haastekisa

 

Ristiinassakin kisataan kestävyysajossa. Kisa kestää kolme tuntia, ja molempien luokkien voittajat ovat ne ajajat, jotka ovat onnistuneet kiertämään eniten kierroksia.

– Eli vaikka miten konetta virittäisi, niin kyllä siihen kestävyyteen pitäisi satsata. Ei paljon helpota jos menee kovaa mutta pelit hajoaa heti kättelyssä.

Korjaustoimenpiteitäkin kisan aikana toki voi tehdä. Joukkueen kuskien määrää ei ole rajoitettu, mutta mekaanikkoja saa olla enintään kaksi.

– Radasta pyritään tekemään monipuolinen. Me täällä päässä hahmottelemme sen, ja pääjärjestäjät sitten tekevät lopulliset silaukset ja hyväksynnät. Itse toivoisin että tulisi vaikka pikkuisen lunta kisapäivänä tai jotain muuta yllättävää että saataisiin sitäkin kautta ekstra-eloa kisaan!

Radan tulee Syrjäläisen mukaan olla 400-800 metriä pitkä ja jokaiselta kohdaltaan vähintään 1,5 metriä leveä.

Syrjäläinen hehkuttaa, että kisan yhteydessä ajetaan myös paikallinen haaste-sarja.

– Koitetaan saadan mahdollisimman paljon paikallisia mukaan kokeilemaan ja pidetään hauska leikkimieleinen kisa. Säännöt ja rajoitukset ovat samat kuin virallisissa sarjoissa, joista kaikista löytyy tarkempaa tietoa Leikkureiden Le Mansin nettisivuilta.

Nämä kyseiset sivut löytyvät siis netistä osoitteesta www.leikkurilemans.com. Paikalliseen haastesarjaan osallistuminen maksaa joukkueelta 50 euroa. Ilmoittautumiset tähän sarjaan osoitteeseen ninas@erikoistaksipalvelut.fi perjantaihin 12.10. mennessä.

– Laji on kyllä niin viimeisen päälle hölmönhauskaa kuin vain voi olla! Suosittelen ilman muuta osallistumaan, eli ei muuta kuin kilpureita rakentamaan, Syrjäläinen nauraa.

Jos ei kisaamaan halua lähteä, niin kisaa voi luonnollisesti saapua vain katsomaan. Paikan päällä on vapaaehtoinen pääsymaksu, jonka maksamalla osallistuu arvontaan. Lisäksi Temmi-tiimi pitää kisa-alueella kanttiinia.

 

Ruohonleikkureiden kestävyysajon SM/Baltic cupin finaali Ristiinassa la 20.10. Lisätietoja lajista www.leikkurilemans.com.

 

Niko Takala