Jetit jahtaavat taas SM-pisteitä – Kirkkoranta on vain kilpailun käytössä perjantaina ja lauantaina
Vesijettikisat käydään Pökkäänlahdella perjantaina ja lauantaina.
Se on sitä motorsportia, naureskelevat Janne ja Niclas Auvinen tiistaiaamuna Saimaan Lakemotorsin pihassa. Vieressä on levällään kaksi vesijettiä, joista pitää saada yksi toimiva peli Niclakselle viikonlopun SM-osakilpailuihin kotivesille.
– Kesäkuussa Imatralla SM-sarjan avauksessa kone sanoi kolmannessa lähdössä työsuhteensa irti ja hyvä, ettei uponnut koko jetti sinne rantaan. Viime perjantaina moottori oli tullut koneistamosta, jetti oli saatu kasaan ja oltiin ajamassa moottoria sisään, niin se teki taas tenän, Janne kertoo.
– Sitä sattuu ja tapahtuu, hymähtää Niclas ja toteaa, että eiköhän jetti saada kuntoon ennen perjantain kisalähtöä.
Imatralla Niclas sijoittui neljänneksi ja seitsemänneksi omissa lähdöissään, vaikka lähtötavan kanssa oli vielä harjoiteltavaa. Imatralla lähdettiin avovedestä rivistä itse seuraten, milloin lähtölippu heilahtaa. Ristiinassa käytössä on tutumpi lähtötapa, jossa lähdetään rannasta niin, että jokaisella jetillä on omat kiinnipitäjänsä ennen lähtömerkin heilahdusta.
Viikonloppuna Pökkäänlahdella kilpaillaan taas vesijettien SM-osakilpailussa. Koronatilanne on vaikuttanut paljon myös tämän lajin kilpailutoimintaan, joten sarja järjestetään tänä kesänä lyhyempänä. Imatralla, Ristiinassa ja Lahden Messilässä jaetaan yhteensä neljän osakilpailun sijoitukset kolmessa viikonlopussa.
– Monien muidenkin kuin vain minun mielestä Ristiinassa on aina parhaat kisat, Niclas toteaa ja jatkaa, että Pökkäänlahden olosuhteet sopivat todennäköisesti Imatraa paremmin hänen kalustolleen.
Nopeuskisassa kun kuljettajan työskentelyn lisäksi väliä on myös sillä, nostaako vai laskeeko jetin pohjarakenne sen keulaa.
– Imatralla oli kova virtaus ja vastavirtaan lähtö, mikä ei suosinut Niclasta, Janne selventää.
Niclas Auvisen lisäksi paikallisia kuskeja kilpailussa ovat Mikkelistä Osku Ottelin ja Jami Numminen sekä Mäntyharjusta Anssi Viskari. Perjantaina ratkotaan loppuun ensimmäinen SM-osakilpailu ja lauantaina kolmas. Luokkia on kaikkiaan seitsemän. Osassa jettiä ajetaan seisten, osassa istuen.
– Siellä isompien istuttavien jettien luokassa vauhdit nousevat jopa 120 kilometriin tunnissa. Tästä syystä vesillä pitää veneilijöiden huomioida turvaetäisyydet. Siellä on turvajettejä ja vene ohjaamassa liikennettä kisalähtöjen aikana. Veneilemään lahdella siis mahtuu, Janne kertoo.
Lauantaina kilpaillaan myös SM Endurance -joukkuekilpailu. Kilpailussa 1–3 joukkueen edustajaa ajaa 45 minuuttia ja yhden kierroksen. Lähdön osallistumismaksujen tuotto lahjoitetaan lyhentymättömänä Mikkelin keskussairaalan lastenosastolle.
– Jos kuljettajia on ilmoittanut enemmän kuin yhden, niin kuskia on pakko vaihtaa. Joku varmaan lähtee yksinkin mutta onhan se rankkaa, Janne sanoo.
Niclas toteaa, että vesijetillä ajo ehkä näyttää helpolta mutta 15 minuuttia täysillä ajaminen ei ole kevyttä.
– Sisäreidet, kädet ja selkä ovat kovilla rasituksesta.
Elina Alanne
Vesijettien SM-osakilpailut Ristiinassa
Kilpailueriä on perjantaina 30.7. kello 16–20 ja lauantaina 12–21.
Lauantaina on tauko kello 13–14.
Aikoihin voi tulla kisatapahtumista johtuen muutoksia.
Satama, eli niin sanottu Kirkkoranta, on suljettu yleisöltä ja myös veneilijöiltä.
Kilpailua voi seurata esimerkiksi Uikkalasta tai veneistä.
Vesillä pitää huomioida radan turvaetäisyydet ja välttää aaltojen tekemistä radalle.