Ristiinalaisen kustantaja valittiin Vuoden yritykseksi – Onnea Takalan Niko!


Kustannus Janari Oy palkittiin lauantaina Ristiinan Vuoden yrityksenä. 

 

Ristiinalainen ja Viestintä Kreivi muuttavat joulukuun alusta samassa kiinteistössä katutason liiketilaan. Niko Takalaa muistettiin lauantaina työstään Kustannus Janari Oy:n yrittäjänä.

 

Kun Niko Takala kävelee Ristiinan keskustassa, niin käsi heilahtaa tervehdykseen koko ajan. Lähes joka autossa ajaa ohi joku tuttu. Ristiinassa koko ikänsä kirjoilla ollut Takala tuntee tältä kylältä kaikki – ja jos ei vielä tunne, niin pian tuntee.

– Onhan tämä maailman paras paikka! Nelisen vuotta aikoinaan opiskelin Jyväskylässä. Ja on sitä sitten musahommien takia tai muuten käynyt maailmalla, niin se on vain aina avannut silmiä enemmän sille, että tämä seutu on upeaa, Takala miettii.

Ristiina on tullut Takalalle tutuksi Ristiinalaisen päätoimittajana ja yrittäjänä. Ristiinan Yrittäjät ja aluejohtokunta palkitsivat lauantaina Kustannus Janari Oy:n Vuoden yritys -palkinnolla. Palkintoperusteissa todetaan, että yritys on toiminut pitkään kustantaen Ristiinalaista myös haastavissa olosuhteissa. Perusteena on myös paikallisten asioiden ja ilmiöiden esiin nostaminen sekä tukeutuminen paikallisuuteen. Lähiaikoina myös tuote, eli Ristiinalainen, on uudistettu.

 

Yrittäjänä Takala hoitaa tällä hetkellä Ristiinalaisen hallintoa, taloutta ja myyntiä.

– Ja kiva, että silloin tällöin päätoimittaja laskee verestämään muistoja lehtiön ja kameran kanssa. Kesätoimittajana juttukeikoilla käyminen on mukavaa, hän naureskelee tämän jutun kirjoittaneelle nykyiselle päätoimittajalle, joka aloitti tehtävässään vuoden 2020 alusta.

Tuolloin Takala halusi eroon lehden päätoimittajuudesta ja perusti viestintä- ja mainostoimisto Viestintä Kreivin. Hänen työpanoksensa jakautuu nykyään siis Ristiinalaisen tehtävien ja Kreivin kesken.

– Minulla oli siintänyt mielessä, että työuralla voisi jotain muutakin tehdä. Olin Ristiinalaisen päätoimittajana melkein 15 vuotta. Sitten kaikki osui kohdilleen, kun Alanteen Jyri lompsi lehden toimitukseen sanomaan päivää ja alkoi välillä tuurata Kilpijärven Artoa lehden ilmoitusvalmistuksessa ja taitossa. Kun Jyrin kanssa tutustuttiin, niin alkoi muodostua ajatuksia firmasta, jossa voisimme yhdistää molempien osaamista. Samalla lehden toimituksellinen vastuu siirtyi ihan oikean toimittajan käsiin. Kreivissä minä teen siis kaikkea viestintää mutta en graafista suunnittelua, jonka Jyri hoitaa, Takala selventää kuvioita.

 

Uuden työntekijän palkkaaminen ja uudistusten tekeminen ovat pienille yrityksille aina isoja askelia. Takala naurahtaa, että tässähän kävi niin, että samoilla hetkillä, kun Kreivi aloitti ja Kustannus Janari laajensi, niin maailma meni pandemian takia kiinni.

– Liikevaihdollisesti vuosi 2020 oli Kustannus Janarille kaikkien aikojen huonoin vuosi. Jos muutenkin kannattavuus on ollut siinä hilkulla, niin yhtäaikainen laajennus ja tulojen repsahdus oli huono yhdistelmä. Mutta pahimmasta selvittiin!

Muutosta Takala ei kuitenkaan kadu.

– Oikeastaan sitä vasta jälkikäteen huomasi, miten kuormittunut olin, kun olin tehnyt Ristiinalaisessa niin paljon itse. Se into oli hävinnyt, mitä alussa oli toimitukselliseen työhön.

 

Kustannus Janarin yrittäjänä Takala aloitti maaliskuussa 2008, jolloin hän oli työskennellyt kolme vuotta päätoimittajana. Yrityksen nimi tulee entiseltä omistajalta Jan Ari Korhoselta.

– Janin aloitteesta silloin ryhdyin yrittäjäksi. En ollut ajatellut päätyväni töihin printtimediaan, enkä kyllä yrittäjäksikään, puheviestintää tuolloin opiskellut, gradua vaille maisteri muistelee.

Tuoreelle yrittäjälle Korhosen kannustus, tuki ja laskelmat olivat todella tärkeitä.

– Alussa myös kirjanpitäjän ja tilitoimiston tuki oli korvaamatonta. Oli paljon asioita, joista olin ihan pihalla, että tämmöisiäkin pitää hoitaa. Se toki auttoi, että lehden tekemisessä Arton kanssa jatkui sama paketti.

Liiketoiminnallisesti lehden kustantaminen on kohdannut monenlaisia vuosia. Oli finanssikriisi ja nyt korona.

– Kuntaliitos oli iso asia, koska Ristiinan kunta oli merkittävä ilmoitusasiakas, ja asia vaikutti moneen asiaan suoraan ja välillisesti.

 

Kaiken kaikkiaan pieni, yksityinen lehti kamppailee samojen median murroksen pulmien kanssa kuin suuremmatkin.

– Tilaajamäärä on vähän laskenut mutta toivotaan, että digitilaajamäärä kasvaisi. Toivon kovasti, että lehden tilaajat kokevat sen omakseen ja tilaavat, jotta lehteä voidaan tehdä jatkossakin. Koen, että Ristiinalaisen tilaaminen on koko pitäjän elinvoiman tukemista. Lehti on yrityksille ja muille toimijoille kanava kertoa asioista. Sen olemassaolo on monen muunkin etu kuin tämän kustantavan yrityksen.

Omalta kohdaltaan Takala miettii, että jonkinlaisia uusia järjestelyjä on varmaankin tehtävä jossain vaiheessa, jotta hän voisi pistää koko potentiaalinsa Kreivin käyttöön.

– Mutta on hirmu tärkeää, että Ristiinassa on oma lehti. Kaikkiaan toimitukselliset resurssit on alalla pienentyneet koko ajan, niin missä paikalliset asiat pääsisivät esille, jos omaa paikallislehteä ei olisi.

Elina Alanne