Säästöpankki sulkee Ristiinan konttorin


Suomenniemen Säästöpankin Ristiinan konttori sulkee ovensa kesäkuun jälkeen. Pankki tiedottaa sulkemisen syyksi perinteisten kassapalveluiden kysynnän jatkuvan vähenemisen sekä toisaalta panostamisen puhelin- ja verkkopalveluihin.

Suomenniemen Säästöpankki sulkee Ristiinan konttorin

Syinä puhelin- ja verkkopalveluihin panostaminen sekä kassapalveluiden kysynnän lasku

 

 

Pankkipalveluiden kysynnän muutos muokkaa jatkuvasti pankkisektorin palveluita sekä konttoriverkostoa. Tuorein esimerkki on Suomenniemen Säästöpankin päätös lakkauttaa kesäkuun lopussa Ristiinan konttori. Pankki tiedotti asiasta keskiviikkona.

– Asiakkaat käyttävät nykyään pankkien palveluita itselleen sopivina aikoina, kulloinkin sopivissa paikoissa. Myös meillä Suomenniemen Säästöpankissa uusi aika on huomattu, asiakkaat käyvät entistä harvemmin pankkikonttoreissa ja verkkopalvelut lisäävät koko ajan suosiotaan, kertoo pankin toimitusjohtaja Jan Korhonen.

Korhonen toteaa, että vaikka perinteisiäkin pankkipalveluita kysytään ja ne jatkuvatkin, niin vaativien asiakasneuvottelujen tarve korostuu.

– Asiakkaat haluavat opastusta hakiessaan ratkaisuja entistä parempaan talouden hallintaan ja vaurastumiseen. Tähän muutokseen vastaamme tarjoamalla uusia asiointitapoja sekä karsimalla palveluja, joiden suosio on laskenut.

 

Uudet palvelut laajenevat

 

Näihin uusiin asiointitapoihin kuuluvia verkko- ja puhelinpalveluitaan pankki kertoo laajentavansa entisestään. Puhelinpalvelun kautta neuvontaa pankkiasioissa saa arkisin aamukahdeksasta iltakymmeneen saakka.

– Aiemmin puhelinpalvelu toimi vain konttorien aukioloaikoina. Nyt voimme myös tunnistaa asiakkaan sähköisesti heti puhelun alussa. Näin asiointi on turvallista ja puhelimitse voidaan hoitaa pankkipalveluita monipuolisesti, Korhonen ynnää.

Puhelimitse tarjolla on neuvontaa, maksutapahtumien selvitystä sekä esimerkiksi neuvotteluvarauksia ja rahansiirtoja. Puhelinpalvelu ei hoida sijoitus- tai lainaneuvotteluja, jotka edelleen haluamme hoitaa henkilökohtaisella kohtaamisella asiakkaan kanssa.

– Kesällä avaamme asiakkaillemme mahdollisuuden käydä myös verkkoneuvotteluja. Kun aika on sovittu, asiat hoituvat vaikka kotisohvalta. Puhelinpalvelusta pankkineuvojan voi halutessaan tilata vaikka kotikäynnille.

Korhonen kertoo, että Ristiinan konttorin sulkemisen taustalla on paitsi perinteisten kassapalveluiden kysynnän jyrkkä lasku, niin myös juuri neuvontapalveluiden laajentaminen.

– Jotta voimme laajentaa neuvotteluaikoja Mikkelissä myöhälle iltaan saakka, tiivistämme konttoriverkostoa. Näin ollen Ristiinan konttori sulkeutuu kesäkuun lopussa.

Kesäkuun jälkeen Suomenniemen Säästöpankin asiakkaat saavat nostettua Ristiinassa käteistä rahaa pankkikortilla Otto –automaatista. Laskujen maksu onnistuu maksupalvelun tai verkkopankin kautta. Puhelin- ja verkkopalveluiden lisäksi henkilökohtaiset pankkipalvelut löytyvät jatkossa lähimmillään Mikkelistä.

Pankin Ristiinan konttorissa työskennelleistä henkilöistä yksi siirtyy Korhosen mukaan Mikkeliin ja yksi Mäntyharjuun. Pankin sisällä myös vielä tämän vuoden aikana päättyy työt kahdella henkilöllä, jotka ovat työskennelleet nimenomaan kassapalveluissa.

Pankin omistuksessa olevalle liiketilalle pyritään löytämään uusi omistaja tai vuokralainen.

– Joka tapauksessa meiltä menee useampi kuukausi siihen, että saamme tilat tyhjennettyä ja esimerkiksi arkistot siirrettyä muualle. Näin ollen esimerkiksi Sp-Koti voi käyttää tiloja oman tarpeensa mukaan kunnes tilat siirtyvät toisten käsiin, Korhonen ynnää.

 

 

Niko Takala