Leikkureiden rallia Koivakkalassa


Ruohonleikkureiden kestävyysajot rantautuivat Ristiinaan viime lauantaina. Radalla mentiin paitsi vauhdilla, niin välillä jouduttiin myös huoltotöihin, kuten taustalta huomataan…

Kun soramonttu kisa-areenaksi muuttui

Koivakkalassa ajettu ruohonleikkureiden kestävyysajo houkutteli hyvin yleisöä

 

Olipahan ainakin erilainen moottoriurheilukokemus. Nimittäin lauantaina Hietasentien ja Koivakkalantien risteysalueen soramontulla ajettu ruohonleikkureiden Le mans -kestävyyskilpailu! Kisaan osallistui luokissa avoin, vakio ja haaste yhteensä parisenkymmentä joukkuetta. Jo joukkueiden kuljettajat, mekaanikot ja muut taustajoukot toivat montulle mukavan määrän väkeä, mutta hienosti oli paikalle löytänyt myös yleisö. Parkkipaikat pullistelivat autoista.

– Tämä on ollut just niin hieno tapahtuma kuin itse etukäteen toivoinkin. Hauskaa on kisailijoilla ja onpa tosi hienoa että yleisökin on löytänyt paikalle! iloitsi kisan yhtenä paikallisjärjestäjänä toiminut Mikko Syrjäläinen.

Syrjäläinen arveli ”ihan hatusta heitettynä” että paikalla oli reilusti toistasataa henkeä yleisönä tapahtumaa ihmettelemässä. Tältä se näytti myös toimittajan silmään, noin suurelle aukealle paikalle väki vielä katoaa sen verran helposti, että ei varmaan liioiteltua ole arvella yleisömäärän yltäneen kolmen tunnin kisan aikana kahteensataan silmäpariin.

Paikallisväriä kisaan toivat haastesarjaan osallistuneet joukkueet, K-Rauta, Nina’s erikoistaksipalvelut ja MC Road Rats. Heistä Road Ratsin joukkue ajoi selkeästi eniten kierroksia, yhteensä 96 kierrosta. Tällä tuloksella irtosi yleiskilpailussakin yhdeksäs sija. K-Raudan ja Nina’s taksin joukkueet ajoiva varsinaista ”titaanien taistoa” vakioruohonleikkurin vauhtia kulkeneilla välineillä… Tämä kontrasti kisan nopeimpiin ajokkeihin verrattuna toi osaltaan hilpeyttä kisakatsomoon! Tiukassa väännössä K-Raudan joukkue oli neljä kierrosta etevämpi (83-79). K-Raudan paras kierrosaika oli niin ikään aavistuksen (vajaat kaksi kymmenystä) Nina’s joukkueen vastaavaa parempi.

Kisassa riitti tapahtumia sekä radalla että varikolla. Milloin huollettiin konetta lisäämällä öljyä, milloin oli suuremmatkin korjaustoimenpiteet käsillä kun varikolla häärittiin hitsausvälineiden kanssa. Metalliosat pettivät, hihnat löystyivät tai irtosivat, eturenkaat osoittivat eri suuntiin… Ja niin edelleen!

Kisassa pistettiin myös lopulliseen paremmuusjärjestykseen SM-cupin sekä Baltic cupin -osallistujat. Hauskaa oli, toivotaan että tapahtuma saataisiin Ristiinan ensi vuonnakin!

 

Niko Takala