Kahdet markkinat vauhdittivat – Ristiinan markkinat ensi kesänä Rantapuistossa
LC Ristiina järjestää ensi kesän markkinat vuosien tauon jälkeen Rantapuistossa. Markkinahumu valtaa Ristiinan perjantaina 17. heinäkuuta.
– Haluamme kehittää markkinoiden tapahtumallisuutta, eli saada myyjien lisäksi mukaan jotain aktiviteettia. Siellä voisi olla vaikka ongintaa tai maksullista matonpesupalvelua, ja esiintyäkin saa. Mielellämme otamme mukaan tapahtumaa järjestämään myös muita ristiinalaisia järjestöjä, LC Ristiinan markkinavouti Auvo Urpilainen kertoo.
Markkinoiden tärkein ohjelma on kuitenkin kaupanteko.
– Eli ei sinne mitään Juha Tapiota olla pyytämässä esiintymään, Urpilainen naurahtaa.
Viime kesänä kylällä järjestettiin kahdet markkinat samana päivänä. Lions Clubin järjestämät Ristiinan markkinat olivat koulun kentällä ja Trampbikers ry piti Uikkalan markkinat.
Rantapuistossa oli ollut edelliset markkinat vuonna 2003. Tämän jälkeen osa kyläläisistä haikaili markkinoita takaisin niin sanottuun Uikkalaan.
Urpilainen toteaa, että viime kesän kahdet markkinat aktivoi leijonia päätöksenteossa.
– Tämä asia on pyörinyt väljässä vedessä vuosia. Haluamme säilyttää yli 40 vuotta järjestetyn tapahtuman ja auttaa Ristiinan yhteisöllisyyttä. Toivotaan, että uudistus tuo taas enemmän ihmisiä ja enemmän kauppiaita, Urpilainen miettii.
Viime vuosina markkinoilla on ollut myymässä 70–80 kauppiasta. Urpilainen kertoo, että Rantapuistoon mahtuu toistasataa.
– Meillä on vuoden 2003 myyjäkartta tallessa ja siinä on 145 myyntipistettä. Myyjiä on ollut eniten 15–20 vuotta sitten. Torikauppiaatkin ikääntyvät, Urpilainen toteaa.
Urpilainen toivoo, että myyntipuuhiin saataisiin lisää ristiinalaisia toimijoita.
– Viime kesänä markkinoilla oli tauon jälkeen perunan- ja mansikanmyyjiä. Heillä oli jonoa kojun edessä. Lähiruualle on kovasti kysyntää, Urpilainen sanoo.
Markkinavouti toteaa, että ensi kesänä kaikki alkaa puhtaalta pöydältä.
– Varmaan kaksi–kolme vuotta menee, että homma taas vakiintuu. Kauppiaille tulee uudet paikat ja varmasti saamme niin kehuja kuin haukkujakin. Kauppiaidenkin pitää pohtia, mikä on kenellekin hyvä myyntipaikka, Urpilainen sanoo.
Elina Alanne