Pelastuslaitoksen uusi vene tuo avun aiempaa mukavammin Ristiinassa
Eikö kuljekin tasaisesti, palomestari Pekka Valtonen kysyy ja nostaa pelastuslaitoksen uuden veneen nopeutta.
– Huippunopeus on 38 solmua, mutta sitä ei oikeastaan tarvitse. Mutta reilua kolmeakymppiä ajetaan, Valtonen sanoo.
Uusi vene on edelliseen verraten ihan toisenlainen, ja Valtonen on siitä tyytyväinen. Katamaraanityyppinen vene on tukeva ja todella hyvä ajaa. Se on suunniteltu täysin pelastuslaitoksen tarpeisiin.
Keulaluukku mahdollistaa sen, että kyytiin saa tarvittaessa vaikka mönkijän, jolla pääsee auttamaan saareen.
Pelastuslaitoksen venettä käytetään sekä palopuolella että sairaankuljetuksen apuna. Pelastuslaitos auttaa myös, jos vene ajaa karille tai on muuten ongelmissa.
– Sairaankuljetuksen avustamista on eniten. Lisäksi on mökki- ja maastopaloja. Maastopalojen määrä riippuu aina vuodesta. Nyt on alkukeväästä asti ollut vilkasta niiden kanssa, Valtonen kertoo.
Ihmisten avun tarve ei keskity vain kesään ja aurinkoisiin päiviin. Uudessa veneessä paareilla kuljetettava ihminen saadaan katon alle veneen keskikäytävälle. Lämmitettävät ikkunat varmistavat sen, että venettä on mukava ohjata myös syksyn kosteudessa ja pimeydessä.
– Aiemmin meidän piti pitää paarit kannella säässä kuin säässä.
Merkittävä parannus on myös se, että vene on suunniteltu öljyntorjuntaan. Se on erittäin tärkeää, koska jo syväväylän vuoksi riski öljyonnettomuuteen on Ristiinassa aina olemassa.
– Meillä on öljypuomeja täällä Ristiinassa muun muassa Pelloksen kanssa yhteistyössä tehtaan sataman vieressä säilytyksessä. Tarvittaessa niitä tulee vielä lisää Mikkelistä. Sataman ja tehtaan takia valmius on oltava.
Öljyntorjunta on oma erikoisalansa, joten pelastuslaitos harjoittelee sitä säännöllisesti.
– Sitä pitää harjoitella, jotta oikeassa tilanteessa osaamme toimia. Pieniä vahinkoja on tapahtunut mutta ei onneksi suurempaa. Jos on iso alus ja paljon öljyä, niin siitä tulee isot vahingot äkkiä rannoille.
Henkilöstöä koulutetaan nyt uuden veneen käyttämiseen muutenkin. Hätätilanteissa veneen miehistö on yksi plus kolme. Tarvittaessa kantavuutta on 10 henkilöön.
– Koulutamme nyt useampia veneen päälliköiksi, että veneen saa aina liikkeelle. Uusissa laitteissa on oma harjoittelunsa.
Elina Alanne