Hietasentielle suunnitellaan miljoonaremonttia – muut Ristiinan alueen tiet odottavat edelleen
Pohjois-Savon ely-keskuksella on parhaillaan suunnittelussa Hietasentien kunnostaminen ensi vuonna.
– Mitään ei voi vielä varmaksi sanoa, koska rahoitus ja budjetointi ovat täysin avoinna mutta pyrimme siihen, että Hietasentietä kunnostettaisiin ensi kesänä, ylläpitovastaava Kimmo Tiikkainen ely-keskuksesta kertoo.
Noin miljoona euroa maksavassa hankkeessa päällystettäisiin uudelleen tien huonointa osuutta.
– Se osuus sijoittuu sinne aika keskivaiheille tietä.

Tällä hetkellä tie on niin huonossa kunnossa, että sinne on laitettu 60 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus.
– Olemme joutuneet alentamaan ajonopeuksia noin 200 kilometrin matkalla alueellamme. Näin toimitaan silloin, kun tien kunto on huono ja korjauksia ei pystytä heti tekemään, Tiikkainen selventää.
Pohjois-Savon ely vastaa tieasioista Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella.
Hietasentiellä on tehty pieniä toimenpiteitä, joten tie ei ole niin huonossa kunnossa kuin oli alkukesästä.
Tie on merkittävä oikaisuväylä raskaalle liikenteelle Lappeenrannantien ja Viitostien välissä. Tiikkainen toteaa, että kunnostuskohteiden valinnassa painoarvoa on juurikin raskaan liikenteen kulkureiteillä.
Ristiinalainen on saanut kesän aikana lukijoilta lukuisia palautteita koskien sekä Hietasentietä että Suurlahdentietä.
Suurlahdentiestä eräät vapaa-ajan asukkaat kirjoittivat sen olevan Suurlahden suunnalla Suomen huonoimmin hoidettu soratie.
– Kuoppia on ajoradalla niin paljon, että autolla joutuu ajamaan kuin s-kirjain muuta liikennettä vaarantaen, pariskunta kirjoitti.
Heitä myös ihmetytti, että asvaltin kuoppia paikkaillaan tavaralla, joka ei pysy kuin hetken paikallaan.
Suurlahdentien kunnosta tehtiin myös adressi keväällä 2019. Tiikkainen kertoo, että adressi on tavoittanut heidät.
– Saamme todella paljon alueelta aloitteita ja adresseja, joten kaikkia ei pysty heti toteuttamaan.
Suurlahdentien varalle ei ely-keskuksessa ole toistaiseksi muita suunnitelmia kuin jatkaa ylläpitopaikkauksia.
Tie on matkailullisesti tärkeä, koska sitä pitkin kuljetaan paljon Astuvansalmelle ja läpi Puumalaan kaikenlaisilla ajoneuvoilla. Se on myös osa Vihreän kullan kulttuuritietä. Tiikkainen kertoo, että matkailumerkityksillä on vaikutusta kunnossapitokohteita valitessa.
– Mutta matkailua enemmän valintoihin vaikuttaa raskaan liikenteen kulkureitit. Reittejä, joihin liittyy matkailuyhteys, on alueella paljon.
Tällä hetkellä päällystetään Puumalassa kantatietä 62. Matkailullisesti pyöräily on nostanut kovasti suosiotaan. Sekä Puumalan suunnan teistä että Suurlahdentiestä mietitään toisinaan paikallisesti mahdollisuutta leveämpiin pientareisiin ja turvallisempaan pyöräilyyn.
– Alemman tieverkon teillä ei ole perusväylänpidon rahoituksella mahdollisuutta leventää teitä. Kantatiellä 62 tarkastelimme asiaa, kun asiasta tuli toiveita mutta se nostaisi kustannuksia moninkertaisiksi, Tiikkainen selventää.
Tälle vuodelle maanteiden päällystystöiden rahoitus oli korkeampi kuin moneen vuoteen. Tiikkainen toivoo, että valtio antaa myös tulevina vuosina yhtä hyvin rahoitusta.
– Pystymme tänä vuonna tekemään päällystystöitä enemmän kuin aikoihin on tehty. Mutta korjausvelkaa ylemmällä tieverkolla on niin paljon, että ei lisäraha vielä alemmalla tieverkolla näy. Toivottavasti rahoitus jatkuu näin hyvänä, niin vähitellen parannuksia alkaa näkyä sielläkin.
Hietasentien lisäksi perusparannussuunnitelmissa ei todennäköisesti ole ensi vuonna muita alemman tieverkon teitä Ristiinan seudulta.
Elina Alanne