Essoten puhelinruuhkaan helpotusta ja maskijakelu myös Ristiinaan – yksi koronaan sairastunut sairaalahoidossa


Essote muuttaa puhelinpalveluaan ja alkaa jakaa kasvomaskeja myös Ristiinassa.

Päivystysavun numero jakautuu kahteen linjaan, jotta kaikkien hoitoon pääsy helpottuu. Lisäksi Omaolon koronatestiin tulee mahdollisuus jättää yhteydenottopyyntö.

 

Ruuhkat Essoten puhelinpalveluissa ovat jatkuneet ja ruuhkien purkamista on vaikeuttanut Essoten henkilöstön ja heidän lastensa flunssa-aalto. Ruuhkiin on tulossa pientä helpotusta, kun Päivystysavun numero jakautuu kahtia perjantaina 21. elokuuta iltapäivällä: koronalinjaan 1 ja muuhun akuuttilinjaan 2.

– Pystymme näin paremmin takaamaan avun sekä koronaepäilyissä että muissa akuuteissa tilanteissa. Jatkossa Omaolon koronatestiin on myös tulossa mahdollisuus jättää yhteydenottopyyntö, johon vastaamme vuorokauden kuluessa. Olemme myös edistyneet lisähenkilöstön rekrytoinnissa, mutta sen tulokset alkavat näkyä vasta myöhemmin, kertoo Essoten terveyspalvelujen johtaja Santeri Seppälä tiedotteessa.

 

Kasvomaskien jakelu vähävaraisille alkoi torstaina. Toistaiseksi Essote on jakanut muutamia kertakäyttömaskeja kerrallaan kullekin asiakkaalle.

– Jatkossa jakeluun tulee jonkin verran myös pestäviä monikäyttömaskeja. Tulemme lisäämään entisten lisäksi jakelupisteitä myös Anttolaan, Ristiinaan ja Haukivuorelle. Tila- ja henkilöstöjärjestelyt jakelun suhteen ovat vielä kesken, kertoo palvelupäällikkö Pirjo Kirvesmies Essoten perhe- ja sosiaalipalveluista.

 

Uusi positiivinen koronatestin tulos on löytynyt Essoten alueelta torstaina 20.8. elokuuta. Tartunta on todennäköisesti saatu ulkomailta. Tartunnan saanut on hoidossa Mikkelin keskussairaalassa. Tartunnalle altistuneet on asetettu karanteeniin ja heitä testataan parhaillaan.